Schema – kursstart december 2025
Tid | Plats | Kursmoment |
---|---|---|
1 dec. 09.00-16.00 | Campus Ängelholm | Grunder i AI, del 1 |
30 jan. 09.00-16.00 | Campus Ängelholm | Grunder i AI, del 2 |
12 feb. 13.00-16.00 | Distans | Examinerande seminarium 1 |
25 feb. 09.00-16.00 | Campus Ängelholm | AI policy och etik |
17 mars 09.00-16.00 | Campus Ängelholm | AI i undervisningen |
2 april 09.00-12.00 | Distans | Examinerande seminarium 2 |
20 april 09.00-16.00 | Campus Ängelholm | AI i yrkespraktiken |
4 maj | Distans | Omexaminationstillfälle 1 |
20 maj | Distans | Omexaminationstillfälle 2 |
20 maj | Inlämning av AI policy arbete |
Denna kurs ger dig som yrkesverksam inom utbildningssektorn den kompetens som krävs för att använda artificiell intelligens (AI) som ett stöd i undervisning, planering och administration. Kursen vänder sig till dig som är pedagog/lärare och fokuserar på hur AI kan integreras i lärprocesser på ett pedagogiskt, etiskt och juridiskt hållbart sätt. Genom att kombinera teoretisk kunskap med praktiska moment får du fördjupad förståelse för AI:s möjligheter och begränsningar inom utbildning, samtidigt som du utvecklar förmåga att skapa undervisningsmaterial, genomföra bedömningar och utforma AI-strategier anpassade till din verksamhet.
Kursformat och upplägg
Kursen har två starter – en i december och en i januari, med 25 studerande per startomgång. Undervisningen planeras i flera gemensamma och uppdelade tillfällen för att skapa ett effektivt och samordnat upplägg mellan grupperna. Man genomför 5 fysiska träffar, digital uppföljning genom 2 distansträffar och mellan träffarna arbetar deltagarna med praktiska uppgifter, litteraturstudier och reflektion.
Innehåll:
Grunder i AI
Orienteringen fokuserar på grundläggande kunskap om AI, dess historia, framväxt, trender och samhällspåverkan. Den studerande får förståelse för hur AI-modeller tränas och fungerar samt, trender och framtida möjligheter. Denna orientering ger ett underlag för att kunna analysera och reflektera över AI:s potential och begränsningar i det egna yrkessammanhanget.
AI i undervisningen
Kurstillfället syftar till att ge de studerande en teoretisk och praktisk förståelse för hur AI kan användas som ett verktyg i undervisningen. Fokus ligger på att utveckla undervisningsmetoder där AI används för att stödja lärande, samt individualiserade och kollaborativa arbetssätt. Tillfället belyser både generella och ämnesspecifika tillämpningar av AI.
AI i yrkespraktiken
Denna del fokuserar på lärares användning av AI utanför klassrummet; i lärares för- och efterarbete och administrativa uppgifter. Delen syftar till att ge de studerande praktiska erfarenheter i hur AI kan användas för att minska den administrativa belastningen i yrkesrollen; om och hur AI-verktyg kan användas för planering och framställning av undervisningsmaterial.
AI-policy och etik
Detta kursmoment syftar till att ge de studerande en ökad förståelse av etik, ansvarsfull användning och nuvarande krav i relation till AI och AI användning. Kursmomentet bidrar med kunskap kring centrala aspekter för att deltagarna självständigt ska kunna utforma en etisk policyprocess anpassat till den egna verksamhetens villkor och förutsättningar.
Förkunskapskrav och urval
Läs mer om behörighet och urvalsgrunder
Utöver grundläggande behörighet krävs dessutom:
Yrkeserfarenhet
Minst 1 års dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid (eller deltid motsvarande ett år över 3 år) inom undervisning, utbildning eller handledning
Pedagogisk/didaktisk utbildning
Du ska ha avslutad utbildning inom pedagogik, didaktik eller motsvarande
Exempel på godkända utbildningsbakgrunder:
- Lärarutbildning
- Specialpedagog eller speciallärare
- Socialpedagog
- Folkhögskollärare
- Annan eftergymnasial utbildning inom utbildningssektorn
Kursen är kostnadsfri och ger rätt till studiestöd från CSN.